02 maart 2014 - Floro - Molde



Allereerst een opmerking bij bovenstaand schema : de Geiranger- en Hjorundfjord worden in deze periode van het jaar niet aangedaan.
Inmiddels weten we ook dat de boot slechts voor de helft bezet is, en daar zijn we niet rouwig om...

Na een goede nachtrust (de boot heeft nochtans 2x aangelegd, maar we hebben er niets van gemerkt) beginnen we de dag opnieuw met een heel lekker buffet met van alles en nog wat.

Heel wat mensen installeren zich daarna comfortabel op de verschillende binnendekken.  Nou, dat is niet ons idee van deze Hurtigruten cruise, en al helemaal niet bij dergelijk weer.  We hebben onze voorzorgen genomen qua warme kledij en we zullen dan ook het grootste gedeelte van de dag aan dek doorbrengen.  Slechts nu en dan eens onderbroken voor het middageten (buffet) en 2x aan wal gaan : eerst in Torvik (heel kort) en in Alesund (stadswandeling).

Deze nacht hebben we 2x aangelegd voor cargo en post maar nu zetten we koers voor onze eerste, korte, halte overdag : Torvik.  De hemel is bewolk met een zon die verwoede pogingen doet om er door te breken.
Het landschap is enig mooi met kleine nederzettingen (dorpen kan men het amper noemen) contrasterend tegen de besneeuwde bergtoppen.




















Torvik is de Hurtigruten haven voor de 8.500 inwoners van het iets verder gelegen Henroy.  We leggen hier maar een halfuurtje aan, genoeg voor het laden en lossen van cargo.  Het biedt ons wel de gelegenheid om onze boot eens goed in beeld te brengen.



We vertrekken er opnieuw om 10u45 en zetten koers richting Alesund.


















Hier blijven we zo'n 3u en na de lunch maken we een stadswandeling.

Ålesund ( 40.000 inwoners) ligt en leeft van de zee. De visserijvloot van deze stad is werkzaam van Groenland tot de Barentszee en vormt zo de basis voor een omvangrijke visserij industrie en visexport. Maar Alesund is tevens de hoofdstad van Sunnmøre, de streek waar de meeste ondernemende inwoners van Noorwegen gevestigd zijn. Hier vindt men in iedere fjordarm fabrieken of machinewerkplaatsen.

De stad brandde af in 1904 en werd vervolgens volledig heropgebouwd in Jugendstil.












We vertrekken er opnieuw om 15u, richting Molde waar we opnieuw een cargo-stop doen van een halfuur.
Voorziene aankomst is 18u, wat betekent dat we nog eerst van onze eerste zonsondergang aan boord zullen  kunnen genieten.










 

 


 


 



Molde ligt op de zonnige, zuidelijke helling en wordt goed beschut door de bergen in het noorden. De brede fjord biedt het panorama dat deze stad beroemd heeft gemaakt. Naar het westen ziet de fjord uit op zee, waar de eialnden en de rotsen de stormen en het zeeklimaat temperen.
Naar het zuiden toe loopt de fjord naar de 87 besneeuwde toppen van de Romsdal-alpen.Oostwaarts versmalt de fjord. Hij baant zich een weg door het bergmassief heen tot aan Åndalnes en de Trollstigveien ( de Trollenladder). Hier begint het rijk van de bergbeklimmers en de zalmvissers: hier vindt u ook de Trollenmuur, die een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op valschermspringers. Uiteraard zijn de echte Alpen ook niet mis, maar hier duiken de bergen recht de zee in... Het zoute water en de maritieme geuren zorgen voor een milieu dat ontbreekt bij de meren in het binnenland.
Molde strekt zich uit boven de helling, van waaruit de 23.000 inwoners van het prachtige uitzicht kunnen genieten, wat de levenskwaliteit hier alleen ten goede kan komen. Boven de bebouwing torent het vergezicht Varden 407 m boven de zeespiegel uit.


Het weer : ganse dag droog en een zonnetje dat haar uiterste best deed om, met wisselend succes, door de wolken te priemen.  Thermometer aan boord (achterdek) gaf rond de middag 4 graden.

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige zonsondergang, Rudi! Ik ben weer heerlijk aan het meegenieten met jullie. Knappe blog met prachtige foto's en zalig dat je het noorderlicht hebt mogen zien, dat is toch wel iets speciaals, he! Geniet nog lekker verder!

    Groetjes uit Canada,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Ann,
    Even geen updates meer wegens te veel andere zaken te doen zoals vooral het grootste deel van de dag aan dek doorbrengen ;-).
    3 nachten na elkaar mogen genieten van het noorderlicht...
    Inmiddels al op de terugweg (luchthaven Oslo). Blog wordt eerstdaags bij/afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen